Eesti parimaks tunnistatud rallikrossirajal tuleb taas põnev võidukihutamine
Jaan-Ivo Lukas
10. augustil toimub Põltsamaa lähistel Piiroja rallikrossirajal Olerex Eesti meistrivõistluste 6. etapp rallikrossis. See on sel hooajal teine kord Piiroja rajal Eesti meistrivõistluste etappi korraldada.
Lisaks sõidetakse 17. augustil samal rajal ka rahvakrossisarja „Piiroja Karikas 2013“ 7. ja ühtlasi viimane etapp. Selles sarjas saavad kaasa lüüa kõik, kel on soovi ja tahtmist end autospordis proovile panna. Atraktiivsest võidusõidust rääkis portaalile GoodNews Põltsamaa Tehnikaspordiklubi liige ja sündmuse üks korraldajaid Mati Kask.
Kui palju on osavõtjaid ja milliste võistlejate kaasa sõitmine võiks pealtvaatajatele ennekõike põnevust pakkuda?
10. augustil toimuvale EMV etapile eelregistreerumine alles käib ja ülevaate võistlejatest, kes osalema tulevad, saame küll alles 4. augusti hilisõhtuks, kuid ootame rajale ligi 30 autosportlast. Lisaks Eesti sõitjatele on võistlusele oodata ka sõitjaid naaberriikidest, näiteks Lätist.
Kas osaleb ka Põltsamaa kandi autosportlasi?
Tänavusel hooajal on rajale minemas päris mitu sõitjat, kes võivad Piiroja pidada oma kodurajaks. Näiteks Sten Oja ja Arvo Kask. Põltsamaa-kandi sõitjatel on väga edukalt läinud, klassides Super Car ja Super 1600 ollakse edetabeli eesotsas.
Sten Oja peaks startima kõige võimsamate masinate ehk nelikveoliste autode klassis Super Car. Oja juhib oma klassi punktitabelit 102 punktiga. Sten, kes sõidab Mitsubishi Lancer Evo 6-ga, on väga kogenud sõitja, selleaastane tulemus – viiest etapivõidust neli – räägib ise enda eest.
Arvo Kask on esiveoliste klassis ehk klassis Super1600 sama punktiarvuga (102) liider. Selles kõige osalejaterohkemas klassis on Kasel (võistlusauto Volkswagen Golf 2) õnnestunud võita kõik senitoimunud 5 etappi ja loodetavasti annab ta ka 10. augustil konkurentidele kõva lahingu.
Ka noorteklassis saavad Põltsamaa inimesed pöidlad pihku suruda, sest rajale läheb Casper Eerikson. Tema elukoht ei ole küll igapäevaselt Põltsamaal, kuid tema võistlusautot (Seat Ibiza Kitcar) ehitatakse siin ja seda tema põltsamaalasest vanaisa eestvedamisel ja toetusel. Enamuse oma vabast ajast veedab Casper Põltsamaal, ka oma esimesed sõidud autoroolis tegi noormees just Piiroja rajal ja siit sai alguse ka tema autosportlase tee. Eelmisel aastal õnnestus Casperil saavutada noorteklassis rallikrossis Eesti meistri tiitel ja tänavune hooaeg on tal väga edukalt kulgenud – seega on igati põhjust Casperile kaasa elada.
Mida kujutab endast rallikross?
Tegemist on autospordialaga, millega kaasneb võitluslikkus. Võistlus toimub ringrajal, mida osaliselt katab asfalt, osaliselt aga kruus või muu pehme kate. Starditakse 4 – 8 kaupa, mis muudab iga sõidu äärmiselt põnevaks. Rallikrossil kui kontaktspordialal on suurem sarnasus krossiga kui ralliga. Kuigi autod on sama võimsad ja kiired kui rallis, on tegemist siiski sootuks teiselaadilise alaga. Pealtvaatajad saavad päeva jooksul näha rajal pea kõike seda, mis autospordi nauditavaks muudab – on ilusaid manöövreid, rohkelt pinevaid möödasõite, äge stardikiirendus, isegi drifti, hüppeid jpm. Publik on turvaliselt raja kõrgematel vallidel, saab mugavalt end istuma seada ja kõik toimub pealtvaatajate silmade all. Päev algab treening- ja ajasõitudega, järgneb 3 eelsõitu, mille tulemusena 6 või 8 parimat saavad õiguse startida finaalis. Starditakse klasside kaupa: tagaveolised masinad ehk klass TouringCar, esiveolised ehk klass Super1600 ja nelikveolised klassis SuperCar. Koos Super1600 autodega stardivad ka noorsõitjad. Raja korrastamiseks kuluvatel pausidel loodame pakkuda muudki põnevat vaatamist, on võimalus uudistada boksialal võistlusmasinaid, rääkida sõitjatega, osta rallikrossi sümboolikaga esemeid ja meeneid. Võistluspäeva lõpetab pidulik autasustamine.
Kuidas tekkis mõte rajada Põltsamaa lähistele rallikrossirada?
Piiroja rallikrossiraja rajamise idee sai alguse siinsetelt autospordihuvilistelt, kes soovisid luua piirkonda võimaluse autospordiga, sealhulgas rallikrossiga, tegelemiseks ja sõitjatele oma oskuste lihvimiseks. Sobiv paik raja ehitamiseks leiti Põltsamaa vallast, kus asus majandite aegu kasutusel olnud prügimägi. Seda asuti likvideerima ja jõudumööda ehitati samasse paika rallikrossirada. Kaasa on selle raja ehitamises ja arendamises löönud väga paljud Põltsamaa ja selle ümbruse autospordisõbrad. Esimest korda toimus Piirojal Eesti meistrivõistluste etapp 2008. aastal. 2012- ndal aastal oli Piirojal võimalus vaadata juba kolme EMV etappi. Rada on sõitjate hulgas hinnatud, aastal 2011 tunnistati see Eesti parimaks rallikrossirajaks.
See pole just odav ettevõtmine, kuidas olete leidnud selleks vahendeid?
Vajalikud tööd on tehtud vabatahtlikkuse korras ja omade jõududega. Kaasaaitajaid – kes nõu, kes jõuga – on olnud aastate jooksul päris palju. Õnneks on meil ka piirkonna ettevõtjate ja autospordisõprade seas toetajaid. Ilma nendeta ei oleks nii suur ettevõtmine ja võistluste korraldamine mõeldav.
Kui palju mahub raja äärde pealtvaatajaid ja kas seekordsetel võistlustel on auhindu ka pealtvaatajatele, näiteks piletite vahelisel loosimisel?
Rallikross toob Piirojale iga kord suure hulga pealtvaatajaid. Rada on hästi vaadeldav ja turvaline, kuna kohad pealtvaatajatele asuvad võistlusrajast tunduvalt kõrgemal. Ruumi on kõigile piisavalt, kuid asjatundlikumad vaatajad saabuvad kohale juba hommikusteks treeningsõitudeks, et hõivata kõige paremad vaatamiskohad. Kes on kunagi rallikrossi vaatamas käinud, see teab, et põnevus saab alguse juba hommikul, sest isegi treeningsõitudel on, mida vaadata.
Pilet rallikrossile maksab 7 eurot kuid alla 12-aastased pääsevad võistlust vaatama täiesti tasuta. Kõigi pileti ostnute vahel läheb loosi Piiroja traditsiooniline publikuauhind – suitsusiga.
Võistluspäev algab kell 08.00 ja väravad on siis juba avatud ka pealtvaatajatele. Võistlussõitudega alustatakse kell 11.00.