Avaleht Sport SPORT JA TOITUMINE I Kuidas sportides õigesti toituda?
SPORT JA TOITUMINE I Kuidas sportides õigesti toituda?

SPORT JA TOITUMINE I Kuidas sportides õigesti toituda?

23.-30. aprillil toimub üle-eestiline liikumisele ja tervisele pühendatud nädal Estonian Fitness Week, kus on võimalik külastada erinevaid toitumise- ja treeninguteemalisi loenguid, osaleda näidistreeningutel, külastada põnevaid workshoppe ja tutvuda spordiklubides pakutavate teenustega tasuta või väga soodsa hinnaga. Nädal kulmineerub Estonian Fitness EXPO-ga.

Foto: Shutterstock.com

Neli treenerit annavad nõu, kuidas õigesti toituda, kui spordid.

Anna Sarap: ühtset valemit, mis kõigi jaoks sobib, ei ole

Treener Anna Sarap rõhutab, et toitumine ja sport on tihedalt seotud, kuid ka seal ei ole ühtset valemit, mis sobiks kõigi jaoks.

Anna Sarap. Foto: Aivo Kallas

“Toit, mida sa vajad oma treeningute toetamiseks on individuaalne ja oleneb, millist treeningut sa teed, milline on treeningkoormus jne. Inimene, kes harrastab 2 korda nädalas joogat ja profisportlane, kelle treeningkoormus on 3 tundi päevas, nende vajadused on väga erinevad,“ toob ta välja.

Ükskõik millist treeningut inimene teeb, soovitab ta olla teadlik, palju kehal on vaja valku, rasva ja süsivesikuid ning proovida hoida neid tasakaalus. Samuti on väga oluline juurviljade kui kiudaineallikate tarbimine, kuid kahjuks näitab tema praktika, et Eesti inimesed ei tarbi piisavalt juurvilju.

„Kuna algul tundub toitainete tasakaalu hoidmine keerulisena, siis soovitan kindlasti konsulteerida oma treeneri või toitumisnõustajaga, kes aitab sul seda maailma paremini tundma õppida. Arigatos on võimalik sul teha ka lisaks toitumisnõustamisele ka põhjalik toidutalumatuse test, mis võib vahel olla hea abimees kui oled proovinud pikalt kaalu langetada, aga tulemust ei ole tulnud vaatamata treeningule ja tervislikule toitumisele. Siis võib vahest probleem peituda ka varjatud toidutalumatuses,“ ütleb ta.

Cätlyn Toomere: täisväärtuslik ja tasakaalustatud toitumine on oluline kõigile

Treener Cätlyn Toomere ütleb, et täisväärtuslik ja tasakaalustatud toitumine on oluline kõigi jaoks, olenemata sellest, kas tegeleme spordiga või mitte. Küll aga peaks näiteks jõutrenni tehes eriti silmas pidama, et keha saaks vajalikus koguses valke. Nii on treeningutest taastumine kiirem ja treeningud tulemuslikumad. Samuti ei tohiks ära unustada süsivesikute kui peamise energiaallika tähtsust.

Cätlyn Toomere. Foto: Erakogu

„Tegelikult soovitan oma klientidel hoiduda äärmuslikest dieetidest, mis võivad ainevahetusele laastavalt mõjuda. Kui inimese eesmärgiks on kaalulangetus, siis tegelikkuses ei ole olemas kiireid lahendusi,“ sõnab ta.

Siim Veri: kui tahad spordis saavutada häid tulemusi, on toitumine selle lahutamatu osa

Treener Siim Veri kinnitab, et kui tahta spordis saavutada häid tulemusi, on toitumine selle lahutamatu osa.

Siim Veri. Foto: Andres Raudjalg

Üldised põhimõtted:

  • Energiatasakaal: tahame süüa piisavas koguses toiduenergiat – kui sööme liiga vähe või liiga palju, siis see ei pruugi toetada meie eesmärke.
  • Makrotoitained: teisisõnu süsivesikud, valgud, rasvad, kiudained. Tahame igapäevaselt saada meile vajalikus koguses kõiki nelja.
  • Mikrotoitained: vitamiinid ja mineraalid. Tahame, et meie toidulaud oleks mitmekesine ja täisväärtuslik, et saaksime vajalikes kogustes vitamiine ja mineraale.
  • Toitainete ajastamine: võime jagada toidukorrad proportsionaalselt päeva peale, võime kasutada söömisaknaid et piirata söömist. Võime treeningute ümber ajastada rohkem süsivesikuid. Kõik sõltub indiviidist ja eesmärgist.
  • Toidulisandid: vastavalt indiviidi vajadustele ja eesmärkidele võiksime neid kasutada (või mitte kasutada)

Piret Käen: tasakaalustatud ja teadlik toitumine hoiab meid nii vaimselt kui füüsiliselt tervemana

Treener Piret Käen ütleb, et tasakaalustatud ja teadlik toitumine hoiab meid nii vaimselt kui füüsiliselt tervemana ja see on kindlasti abiks edukaks treeninguks.

Piret Käen. Foto: Karen Härms

“Trenni tegemiseks on sul vaja energiat ja õiget varu ja kütust, et nii keha kui vaim treeningul vastu peaks. Toit peab olema piisavalt mitmekülgne, et keha saaks vajalikud toitained, mineraalid ja vitamiinid sealt kätte. Enne treeningut ei tohi endal kõhtu liiga täis süüa ega ka kindlasti ei tohi minna trenni päris tühja kõhuga,“ sõnab ta.