Avaleht Sport 5 põhjust, miks soetada sõudeergomeeter
5 põhjust, miks soetada sõudeergomeeter

5 põhjust, miks soetada sõudeergomeeter

Füüsiline aktiivsus ja trenn on tervisliku elu üheks alustalaks. Selleks, et teha trenni, on mitmeid võimalusi. Üks võimalus on minna jõusaali või rühmatreeningutele, samuti on võimalik vaadata video juhiseid ja teha ülesandeid selle järgi.

Mõnusama ja nauditavama treeningu tagavad kindlasti head treeningvahendid. Omale koju soetatakse tavaliselt hantlid ja treeningmatt, kuid koduse jõusaali täiendamiseks võib soetada näiteks sõudeergomeetri.

Siin on 5 põhjust, miks tasub endale soetada korralik sõudeergomeeter.

Treening tervele kehale 

Sõudeergomeetri üheks suurimaks eeliseks on tema mitmekülgne kasutamine. Treenitud saab nii ala- kui ka ülakeha.

Sõudmise liigutused panevad tööle peaaegu kõik suuremad lihasgrupid, mis arendavad kehalisi võimeid.Pidev sõudeergomeetri kasutamine arendab vastupidavust, aeroobset ja anaeroobset töövõimet, painduvust ja koordinatsiooni. Lisaks suureneb maksimaalne hapnikutarbimine, mille suurimateks väärtusteks on sõudjatel mõõdetud enam kui 7 l/min.

Olemuselt on sõudmine jõuvastupidavusala. Arvatakse, et sõudmisega kaasatakse umbes 75% lihaskonnast.  Peale lihaskonna aktiveerub ka südamevere lihaskond, et tagada lihaste varustamine hapnikuga. Kuna paraneb vastupidavus, hoitakse eemale vererõhuga kaasnevad haigused.

Treenimine on lihtne 

Erinevalt vee peal sõudmisest on ergomeetriga sõudmine väga lihtne, kuna ei pea arvestama paadi tasakaalus hoidmisega. Ergomeeter seisab kindlalt maa peal, sõudja koordineerib ise enda liikumist.

Raskused ja koormused on suure variatiivsusega, mis võimaldab valida just ii intensiivse treeningu, kui ise soovite. Madalamaid raskuseid kasutades on võimalik kergem ja elavam tunne. Kõrged raskused osutavad aga suuremat vastupanu.

Sõudmise liigutus on lihtne, kuid siiski on aspektid, millele tasuks tähelepanu osutada. Nimelt peab olema monitor nii kõrgel, et pea asend oleks loomulik. Vaade peaks olema horisontaalne ning monitoril olev informatsioon peaks olema ilma kõrvalise abita nähtav iga tõmbe ajal.

Enne jalgade kinnitamist tuleb tõsta käepide hoidjasse, et saaks seda treeningut alustades kergesti kätte. Selleks, et jalgu kinnitada, tasub kohaldada jalahoidjad vastavalt jalanumbrile. Jalatoega  asendit muutes on võimalik mõjutada treeningut. Mida kergem on jalatugi, seda rohkem saavad koormust tuharalihased.

Istumisasend peab olema ilma üleliigsete lihaspingeteta, eriti õlavöötmes. Sõudmise liigutust tehes tasub jälgida ühte lihtsat reeglit- jalad-selg-käed. Sellises järjekorras tuleb rakendada erinevad lihasgrupid. Käepideme liikumine peaks olema tõmbe ajal ühtlaselt kiirenev tõmbe algusest kuni lõpuni.

Hea rasvapõletus

Sobival pulsisagedusel sõudmine võib olla heaks rasvapõletuseks, kuna kaloreid kulub rohkem võrreldes näiteks jooksmise või rattasõiduga. Sõudmisega kehakaalu langetamiseks peaksid olema treeningud pidevad ja regulaarsed, mis tähendab vähemalt kolme korda nädalas. Tunnis võib kulutada 400-500 kalorit.

Treeningu intensiivsus peaks olema suhteliselt madal, mis võimaldab organismil saada energiat peamiselt rasvavarudest. Intensiivselt trenni tehes võib tekkida oht süsivesikute liigsete kasutamise näol, mis on vaja peale treeningut taastada. Kui treeningutel kasutatud energia tuleb süsivesikutest, tekivad kehakaalus vead. Kulutatud süsivesikud peavad aga taastuma.

Treening peaks olema ühtlane sõudmine, seejuures jutuajamise kiirusel. Selleks, et tagada variatiivsus, võiksid olla lühikesed intervallid kõrgemal intensiivsusel. Näiteks võiks olla 2000-5000 meetrit sõudmist, 10 000 m sõudmist, 30 minutit sõudmist. Või siis1 minut keskmisel tempoga ja samapalju aeglaselt. Samamoodi annab hea võimaluse 30-40 minutit sõudmist, seejuures iga 5 min järel 10-15 tugevat tõmmet.

Taastusravi

Lisaks on sõudeergomeetrit võimalik kasutada ka siis, kui teil on jalavigastus, mille korral on jooksmine või rattaga sõitmine vastunäidustatud. Vigastatud jalg on paigal ning fikseeritud rihmaga.

Taastusravi korral on raske tuua välja nõuandeid treeninguks. VAhet pole, kas tegemist on südame-veresoonkonna haiguse või vigastusega, tuleb treeningprogramm koostada koos vastava spetsialistiga.

Peale sõudeergomeetri võib taastumisele aidata kaasa ka õige trenažööri valik. Trenažöörid leiate Kaup24 veebipoest. Võrreldes trenažööriga on sõudeergomeetritel väiksem vahe professionaalseks ja kodukasutuseks mõeldud masinate vahel. Jõusaalis olevatel masinatel on tihti rohkem funktsioone kui kodustel, kuid tunnetus ja tulemus on peaaegu identsed.

Taastusravi korral tuleb olla ettevaatlik, kuna seejuures ei tohiks endale liiga teha, et vigastus või tervis kehvemaks võiks minna. Oluline on seejuures õige tehnika ja eriti selja hoidmine, kuna nii võivad tekkida seljavigastused. Samuti on võimalik parandada sõudeergomeetriga treenides rühti, kuna selg, jalad ja lihasjõud on tasakaalus. Rühiprobleemid võivad tekkida siis, kui veedate palju aega arvutis või istudes valesti.

Lai valik masinaid 

Sõudeergomeetrid jagatakse takistussüsteemi alusel. Neid on olemas nelja tüüpi. magnetiline, hüdrauliline, õhk ja vesi. Magnetilise süsteemiga masinal saab takistust reguleerida kahte moodi- mehhaaniliselt ja elektrooniliselt. Tegemist on väga populaarse seadmega, kuna saate valida kiiresti ja lihtsalt soovitud raskuse, mis teeb treenimise mugavaks.

Hüdraulilise süsteemiga mudelid on kompaktsed, mistõttu kasutatakse neid kodus kõige rohkem. Selline süsteem on kõige lihtsamatel sõudeergomeetritel. Õhutakistisega aparaatidel sõltub takistus intensiivsusest. Kiirema sõudmise korral on ka takistus kiirem. Veetakistusega töötavatel masinatel on kõige realistlikum takistussüsteem, kuna võimaldab teha suurepäraselt loomulikud sõudmise liigutused. Nende miinuseks on suurus ja hind, mistõttu ei ole nad eriti levinud kodus.

Kui te ei tea, milline valida, tasub minna jõusaali ja proovida vastavat masinat. Leidke sobiv sõudeergomeeter siit.