Avaleht Sport TAIPOKS JA TERVIS! Keha ja vaimu saab tugevdada poksialadega
TAIPOKS JA TERVIS! Keha ja vaimu saab tugevdada poksialadega

TAIPOKS JA TERVIS! Keha ja vaimu saab tugevdada poksialadega

0
Andra-Aho-ja-Kevin-Renno
Kevin Renno ja Andra Aho

Poksi peetakse üldiselt välise külje ja ohutude tõttu mehelikuks spordialaks. Tai- ja kickpoksiga professionaalsel tasemel tegeleva ja Andra Aho treeneri Kevin Renno rääkis Terviselehele, et poksialad sobivad tervisespordiks ja nendega võib tegeleda väga erinevas vanuses.

Millal ja kuidas algas koostöö Andra Ahoga ning kuidas iseloomustate tema sportlikku vormi praegu?

Meie koostöö algas kolm aastat tagasi, kui ta koos noorema õega Spartasse taipoksi algajate kursusele tuli. Juba siis oli ta heas füüsilises ja sportlikus vormis. Kuid tänaseks võib öelda, et ta on väga heas vormis nagu üks tubli sportlane olema peabki. Füüsiliste näitajate ja vastupidavuse poolest on ta paljudest meessoost treeningkaaslastest ees, kuigi tegemist on alles 19aastase tütarlapsega.

Mida tooksite esile Andra ellusuhtumises, tõekspidamistes ja ka hoiakutes tervisesse?

Andra on väga eluterve ja küpse suhtumisega, millest temavanustel tihti puudu jääb. Lõpetas keskkooli, käib peaaegu iga päev kaks korda trennis ja jõuab selle kõrvalt veel tööd teha. Ta ei väärtusta öiseid väljaskäimisi ja lihtsalt aja surnukslöömist, vaid hindab tervislikku ja sportlikku eluviisi.

Kui suur huvi on praegu tai- ja kickpoksi vastu?

See spordiala on iga aastaga aina enam ja enam populaarsust kogunud. Kuid viimastel aastatel on näha eriti suurt huvi just õrnema soo poolt. Populaarsuse kasvule on kindlasti kaasa aidanud ka Eesti sportlaste märkimisväärsed tulemused.

Missugustel noortel on rohkem eeldusi selle alaga tegeleda?

Ma ei hakkaks siinkohal esile tooma ühtegi eeldust, sest kõigil meil on tugevamad ja nõrgemad küljed ja tugevamad küljed on need, mis viivad meid edasi. Tehnika ja füüsiline vorm on see, mille pärast inimesed trenni tulevad ja seda nad ka trennist saavad. Aga iseloom ja vaimujõud on need, mis on sul juba olemas ja see on tihtipeale poksiringis isegi kaalukam. Nõrk füüsiline vorm või liiga suur vanus on lihtsalt ettekäänded ja vabandused, mida inimesed endale toovad, et mitte proovida midagi uut. Ei maksa unustada, et trenni tullaksegi selle eesmärgiga, et saada parem füüsiline vorm, püsida kauem kena ja noorena ning elada seeläbi täisväärtuslikumat elu.

Kui hästi sobivad need spordialad tervisespordiks?

Igasugune spordiala sobib tervisespordiks kui seda teha selle kindla eesmärgiga. Sama on ka taipoksiga. On suur vahe, kas sa harrastad seda võitluskunsti võistlejana või lihtsalt harrastajana. Meie juures käivad treeningutel poisid ja tüdrukud, mehed ja naised alates viieaastastest kuni 50+a. ja kõigil on naeratus näol nii trenni tulles kui trennist minnes.

Kuivõrd sobivad need poksialad inimestele, kellel noorusaastad juba möödas?

Inimene on täpselt nii vana kui vanaks ta ennast mõtleb. Olen näinud treeningutel suurepärases vormis meesterahvaid, kes on elanud juba pool sajandit, aga teevad ikka endast poole noorematele silmad ette ja samas noori mehi, kes on enamuse oma vabast ajast diivanil või arvuti taga, tänu millele toimib nende keha nagu nad oleksid kaks korda vanemad. Poksialad sobivad kõigile, kes hindavad tervet ja tugevat keha ning vaimu ja soovivad oma kehakaalu kontrolli all hoida või kontrolli alla saada. Terves kehas terve vaim!

Taipoks annab väga hea figuuri

Kicpoksis ja taipoksis märkimisväärset edu saavutanud Andra Aho tõestas Terviselehele, et poks sobib ka noorele neiule ning pakub head toonust ja tervist. Treener Kevin Renno nimetas oma kasvandikku Andra Ahot väga eluterve ja küpse ellusuhtumisega neiuks, kelle eelistuseks on tervislik ja sportlik eluviis.

Andra, mida peate oluliseks öelda oma senise elukäigu ja saavutuste kohta?

Olen kogu oma teadaoleva elu spordiga tegelenud. Varasemalt olen tegelenud 7 aastat showtantsuga ja neli aastat ujumisega. Hetke seisuga olen pidanud neli taipoksi matshi, viimane oli mu esimene profimatsh, mille pidasin Shveitsi meistri vastu ja võitsin selle. Siiani olen kõik oma matðid võitnud.

Missuguse reþiimiga mööduvad Teie päevad ja nädalad praegu, mil valmistute prestiiþikaks üleeuroopaliseks võistluseks? Peate näiteks eriti olulisel treeningperioodil millestki loobuma?

Treenin kaks korda päevas – hommikul ja õhtul. Lisaks poksitreeningutele on vastupidavustreeningud jooksmise ja ujumise näol. Ma ei tunne, et peaksin millestki, mis mulle meeldib, loobuma. Pigem täiustab suurem treeningkoormus mu elu.

Kui vanalt ja millise spordialaga hakkasite esimesena tegelema ja mida seaksite motiividest esikohale: saavutused ja auahnuse, tugeva ja hea tervise, meeldiva seltskonna?

Kõige esimene spordiala, millega tegelema hakkasin, oli showtants. Alustasin sellega kuueselt. Kolm aastat hiljem alustasin lisaks ka ujumistrennidega. Antud motiividest seaksin esikohale tugeva ja hea tervise. Hea tervis on kõige alus.

Millal ja kuidas avastasite enda jaoks kickpoksi ja taipoksi ning milline on nende spordialade mõju kehalisele ja vaimsele tervisele?

Taipoksi avastasin enda jaoks kolm aastat tagasi tänu oma isiklikule huvile, mille tekkimise põhjust ma täpselt ei tea. Arvan, et ilmselt oli see soov osata ennast kaitsta. Treeningutele sattusin esmakordselt tänu plakati nägemisele, kus kutsuti osalema tasuta proovitreeningutes. Taipoksi mõju minu elule on olnud vaid positiivne. Ma ei kujutaks enam elu selleta ettegi. Taipoks annab enesekindlust, distsiplineerib, õpetab oma keha paremini tunnetama ja kasutama, teadmised ja oskused, motiveeritud ja toetavad trennikaaslased, hea tervise ja väga hea figuuri.

Kas olete pidanud mõne sporditrauma ka üle elama?

Suure varba luu põrutuse, mis aktiivselt edasi treenides paraneb väga aeglaselt ja lööb ka hiljem välja.

Kellelt saate tervise hoidmiseks ja tugevdamiseks nõuandeid, kas oma treenerilt või konsulteerite ka arstiga?

Oma treeneritelt ja vanematelt.

Vastase käitumise ette arvamiseks peab kickpoksija ja taipoksija vist piisavalt hea psühholoog olema?

Vastase kehakeele ja pilgu lugemine tuleb muidugi kasuks, aga kuna tegemist on nii kiire alaga, et võistlusringis pole aega vastase käitumist pikalt analüüsida, siis toimub enamus rünnakutest ja vasturünnakutest automaatselt, vastavalt sellele, mida olen trennis harjutanud ja omandanud.

Kickpoks on Jaapani ja taipoks Taimaa juurtega. Kui vajalik on nende spordialadega tegelemisel tunda nende kaugete ja traditsiooniderohke kultuuriga maade kombeid, filosoofiat ja ka meditsiini?

Kuna minu üheks treeneriks on lisaks Kevin Rennole veel tema treener Mosa Chatchawan Taimaalt, siis usun, et nemad on andnud mulle edasi kõik, mida mul võib ringis vaja minna.

Kas plaanite kunagi ka Jaapanisse ja Taisse reisida? Või olete nendes maades juba käinud?

On üsna tõenäoline, et veel sellel hooajal avaneb meil võimalus võistelda Jaapanis koos oma treeneri Kevin Rennoga. Samuti on meil plaanis minna treeninglaagrisse Taisse peale aastavahetust, seda olen ma kaua oodanud.

Kas Teie eeskujul on ka teisi Eesti noori hakanud kick- ja taipoksi harrastama?

Ei tea (lõbusalt)! Aga julgustan kindlasti kõiki tüdrukuid seda ala proovima. Sest selles pole tegelikult midagi nii jõhkrat ja valusat kui esmapilgul tunduda võib. Treeningud on ohutud, treenerid on head, seltskond on tore ja selle ala harrastamine on andnud mulle palju enesekindlust.

Mida ütlete neile, kes väidavad, et poksimine pole just neidude ja naiste spordiala?

Seda, et nad eksivad! Ja arvatavasti neil puudub ka oma isiklik kogemus, et nad nii arvavad.

Mis on seni kõige postiivsem emotsioon, mille olete sportimisel saanud?

See tunne peale rasket trenni, kui olen andnud endast kõik, on lihtsalt superhea. Samuti see tunne, kui mu treener usub minusse rohkem, kui ma ise.

Millised tervislikud eluviisid lisaks sportimisele igapäevaellu veel kuuluvad?

Söön üsna tervislikult ja ei käi pidudel.

Jaan-Ivo Lukas 

Allikas: Terviseleht 

TerviseLeht logo

mm
Head Uudised GoodNews
info@goodnews.ee